Norwegian och Strawberry lanserar gemensam "bonusvaluta"

Norwegian och Strawberry startar gemensamt ett nytt lojalitetsprogram med målet att skapa en ny "bonusvaluta". Den nya valutan kommer på sikt ersätta de befintliga poängsystemen Norwegian och Strawberry har idag.

Målet med den nya bonusvalutan är att ersätta de individuella poängsystemen som respektive bolag har med ett gemensamt system där medlemmarna kan tjäna och använda samma valuta i samtliga bolag som är anslutna till programmet.

Från start ingår Norwegian och Strawberry i det nya programmet, vilket gör att medlemmarna sömlöst kan tjäna poäng på flygresor men använda dem på hotellnätter eller tvärt om.

Målet är att i framtiden att inkludera fler Nordiska bolag vilket kommer göra det till en väldigt flexibel och attraktiv valuta.

Annons

Är inte redan EuroBonus en sån valuta?

Inte riktigt. EuroBonus har många samarbetspartners där du kan välja att tjäna EuroBonus-poäng, och hos vissa partners finns också ett poängsamarbete där du kan växla poäng till den andra partnerns medlemsprogram. Det sker dock ofta till dålig växlingskurs och mycket värde går förlorat på vägen.

Som exempel kan vi ta Coop's och EuroBonus numera nedlagda samarbete. Om du växlade 100 000 Coop-poäng så fick du 10 000 EuroBonus-poäng. Men om du sedan växlade tillbaka dessa poäng så fick du endast 25 000 Coop-poäng. Hela 75 % av värdet försvann alltså genom växlingen. 

I ett gemensamt poängsystem behöver du inte växla utan kan använda samma poäng till alla program, vilket (förhoppningsvis) låter medlemmarna få mer värde för poängen jämfört med att växla poäng från ett medlemsprogram till ett annat.

Läs mer om den nya bonusvalutan hos Strawberry här.

Skriv en kommentar

Din e-post är säker hos oss. Vi kommer inte dela den med någon och vi kommer inte skicka några oönskade mail. Vi vill bara kolla så du är en riktig person, och visa din Gravatar-bild (om du har en) med din kommentar.